Καιρός για… σύκα

Ένα δώρο της φύσης!

Το σύκο αποτελεί, από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα, αναπόσπαστο στοιχείο της διατροφής του τόπου μας, φύεται σε εκατοντάδες ποικιλίες και είναι συνήθως σφαιρικό ή αχλαδόμορφο. Ο φλοιός του έχει διάφορες αποχρώσεις (με χρώμα κίτρινο, πράσινο, μοβ ή μαύρο). Η σάρκα του μαλακή και γλυκιά μπορεί να είναι ανοικτή ροζ έως σκούρα κόκκινη. Στην χώρα μας ευδοκιμεί από τα τέλη Ιουλίου μέχρι και το Σεπτέμβριο.

σύκαΙστορικά στοιχεία μαρτυρούν, πως οι Σπαρτιάτες χρησιμοποιούσαν τα σύκα στα δημόσια γεύματά τους, ενώ στην αρχαία Αθήνα θεωρούταν πολύτιμο για την υγεία φρούτο, αφού οι στρατιώτες με ελαφρύ οπλισμό, που διένυαν καθημερινά πολύ μεγάλες αποστάσεις, κουβαλούσαν μαζί με τον βαρύ εξοπλισμό τους, οπωσδήποτε αποξηραμένα σύκα, ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις υψηλές απαιτήσεις του έργου που καλούνταν να διεκπεραιώσουν. Επίσης, είναι το πρώτο δένδρο που αναφέρεται στη Βίβλο, καθώς ο Αδάμ και η Εύα δοκίμασαν φύλλα συκής ως το πρώτο ένδυμα από τη δημιουργία του κόσμου.

Τα ξηρά σύκα κατατάσσονται πρώτα μεταξύ όλων των φρούτων, αποξηραμένων και φρέσκων, όσον αφορά την αντιοξειδωτική τους δράση, δηλαδή την ικανότητα των συστατικών τους να απορροφούν τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου. Αποτελούν πηγή των ιδιαιτέρως ευεργετικών ω-3 λιπαρών οξέων, όπως και φυτοστερολών, η παρουσία των οποίων βοηθά στον έλεγχο της χοληστερόλης στον οργανισμό. Είναι καλή πηγή πρωτεΐνης, σιδήρου και ασβεστίου και καλίου, γεγονός που τα καθιστά εξαιρετικής ποιότητας τροφή για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού.

Θεραπευτικές ιδιότητες:

Οι ευεργετικές επιδράσεις των φρέσκων σύκων είναι γνωστές από την εποχή του Ιπποκράτη. Μερικές από αυτές είναι οι ακόλουθες:

– Αυξάνουν την ενεργητικότητα, έχουν τονωτικές και αφροδισιακές ιδιότητες, προστατεύουν το δέρμα.

– Σε περιπτώσεις δυσπεψίας μπορείτε να προτιμήσετε χυμό σύκου, που περιέχει ένα πρωτεολυτικό ένζυμο, το οποίο βοηθάει αποτελεσματικά στη χώνευση. Ο χυμός τους έχει αντιβακτηριδιακή, αντιπαρασιτική δράση και σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να βοηθήσει στην θεραπεία των ελκών του πεπτικού, ενώ βοηθά και το βλεννογόνο του εντέρου να διατηρηθεί υγιής.

– Ανακουφίζουν από άσθμα, φαρυγγίτιδα. Με καβουρδισμένα σύκα γίνεται καφές (αφέψημα ) που συνιστάται ιδιαιτέρα κατά της οξείας πνευμονίας και της βρογχίτιδας.

– Το αφέψημα σύκων (15 με60 γρ.σε500 γρ.νερό) είναι ένα φυτό κατά της επίμονης καταρροής. Επίσης, τα βρασμένα σύκα με γάλα δίνουν υγρό κατάλληλο για γαργάρες κατά των φλογώσεων του λαιμού και κατά της φλεγμονής των ούλων.

– Χάρη στα σποράκια τους, ευνοούν την καλή λειτουργία του εντέρου και βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Στο σημείο αυτό, όμως, να επισημάνουμε πως τα σποράκια αυτά μπορεί να επιδεινώσουν το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή άλλες γαστρεντερικές παθήσεις. Λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε σάκχαρα, τα σύκα πρέπει να καταναλώνονται με φειδώ από παχύσαρκα άτομα, καθώς και από άτομα με σακχαρώδη διαβήτη, υψηλά τριγλυκερίδια ή μεταβολικό σύνδρομο.

– Το γάλα της συκιάς είναι καυστικό, κατάλληλο για τη θεραπεία των κρεατοελιών και των μυρμηγκιών.

– Τέλος, είναι μια πολύ καλή επιλογή για όσες γυναίκες βρίσκονται στην εμμηνόπαυση.

Πώς μπορείτε να τα καταναλώσετε:

Τα σύκα καταναλώνονται φρέσκα και ώριμα στην εποχή τους και αποξηραμένα όλες τις εποχές του χρόνου. Τα φρέσκα τρώγονται κυρίως ωμά, με τη φλούδα ή χωρίς, ως ενδιάμεσο σνακ. Εξίσου, όμως, νόστιμα είναι ως ορεκτικό ή ως επιδόρπιο, «παντρεμένα» με άλλα υλικά, όπως με γιαούρτι, με ανθότυρο, με δημητριακά πρωινού (βρώμη, κριθάρι, σίκαλη, ντίνκελ), με ξηρούς καρπούς (αμύγδαλο, καρύδι), σπόρους (κολοκυθόσπορο, ηλιόσπορο).

Λίγες Συμβουλές:

– Ξεκινήστε να πίνετε υποκατάστατο καφέ που περιέχει σύκο

– Προτιμήστε να φάτε ένα σύκο στην προσπάθεια διακοπής του καπνίσματος, είναι πλούσιο σε αλκαλίνες, οι οποίες μπορούν να σας βοηθήσουν να αποφύγετε το κάπνισμα

– Μυρίστε τα σύκα προτού τα αγοράσετε, είναι καλό να έχουν ζωηρό χρώμα και σφριγηλή όψη. Εάν έχουν έστω και την παραμικρή «ξινίλα», έχει αρχίσει η διαδικασία της «ζύμωσής» τους και καλό θα ήταν να αποφύγετε την αγορά τους. Αν δεν τα καταναλώσετε άμεσα και επιθυμείτε να τα συντηρήσετε, το καλύτερο που θα μπορούσατε να κάνετε είναι να τα τοποθετήσετε τυλιγμένα σε χαρτί κουζίνας και κλεισμένα σε αεροστεγή πλαστική σακούλα ή σκεύος με καπάκι στο σημείο εκείνο του ψυγείου με την χαμηλότερη θερμοκρασία. Επίσης, μπορείτε να τα καταψύξετε ολόκληρα ή κομμένα, αν και τότε χάνουν ένα μεγάλο μέρος των θρεπτικών τους συστατικών

– Στη μαγειρική, μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε, εξαιτίας ενός ενζύμου που περιέχουν και το οποίο καθιστά το κρέας που θα μαγειρέψετε πιο τρυφερό. Στη ζαχαροπλαστική, τα γλυκά και τα ψωμιά διατηρούν την υγρασία τους και έτσι παραμένουν πιο φρέσκα και τρυφερά. Προσθέτουν ιδιαίτερη νοστιμιά σε φρουτοσαλάτες, αλλά και σαλάτες λαχανικών

– Μπορείτε επίσης να παρασκευάσετε εξαιρετικό γλυκό του κουταλιού, κομπόστα όπως και μαρμελάδα. Όσο για τα φύλλα της συκιάς νοστιμεύουν φαγητά με κρέας ή γεμίζονται με ρύζι και κιμά και μαγειρεύονται ιδανικά, όπως τα αμπελόφυλλα

-της Παντελέων Βασιλιάννας, Διατροφολόγος-Διαιτολόγος