Οδηγός επιβίωσης στα πάρτι και στα τραπέζια

Τι να κάνουμε και τι όχι!

Πολλοί από εσάς θα ανησυχούν για τα παραπάνω κιλά που μπορεί να βάλουν, από τις «παρεκτροπές» που μπορεί να υποπέσουν προσκεκλημένοι σε ένα πάρτυ, ένα δείπνο ή μια φιλική συγκέντρωση. Αξίζει, όμως, κάποιος να αρνηθεί μία πρόσκληση για μία γιορτή; Είναι τελικά τόσο δύσκολο κάποιος να συνδυάσει την κοινωνική ζωή με την σωστή διατροφή; Όλα είναι θέμα στρατηγικής. Οι μεγάλοι μπουφέδες και τα πολύπλοκα τραπέζια με τα πολλά φαγητά δεν αποτελούν πρόβλημα για αυτούς που ακολουθούν μερικούς απλούς, βασικούς κανόνες διατροφής.

Συμβουλές για να απολαμβάνετε την έξοδο σας χωρίς να… την «πληρώνετε» στην ζυγαριά.

Μην να απορρίψετε την πρόσκληση να πάτε σε κάποιο γεύμα. Αποτελεί και αυτό κομμάτι μιας υγιής κοινωνικής ζωής.

Η απομόνωση οδηγεί σε δυσάρεστα συναισθήματα και σκέψεις και έτσι μπορεί να μειωθεί η αντίστασή σας και να οδηγηθείτε σε υπερκατανάλωση φαγητού.

Αποφύγετε να πάτε σε ένα πάρτυ ή σε κάποιο γεύμα ή τραπέζι, πεινασμένοι!!! Πιείτε ένα χυμό ή φάτε ένα φρούτο ή μια μικρή σαλάτα πριν φύγετε από το σπίτι και μόλις φτάσετε πιείτε ένα μεγάλο ποτήρι νερό για να γεμίσει το στομάχι σας και να καλμάρει λίγο την πείνα σας. Η πείνα είναι πάντα κακός σύμβουλος, υπονομεύει την αντίστασή σας και τελικά οδηγεί στην υπερκατανάλωση φαγητού.

Οδηγός επιβίωσηςΑποφύγετε να πέσετε με τα μούτρα στο μπαρ. Το αλκοόλ απορροφάται στο στομάχι και στο πρώτο τμήμα του εντέρου σου. Έτσι, η επίδραση από την κατανάλωση αλκοόλ επέρχεται πιο γρήγορα όταν το στομάχι σου είναι άδειο ή υπάρχει λίγο φαγητό. Οι γυναίκες είναι ακόμα πιο επιρρεπείς στην επίδραση του αλκοόλ από τους άντρες λόγω του ότι απορροφούν 1/3 περισσότερο αλκοόλ απ’ ότι οι άντρες για την ίδια ποσότητα ποτού. Και αυτό γιατί, οι γυναίκες έχουν λιγότερα αποτοξινωτικά ένζυμα στο στομάχι τους και δεν είναι ικανές να διασπάσουν το αλκοόλ τόσο αποτελεσματικά όσο οι άντρες. Και για τα δύο φύλα πάντως, το αλκοόλ, πέρα από το γεγονός ότι έχει μόνο θερμίδες να σας προσφέρει, μειώνει και την αντίσταση σας και μπορεί να σας οδηγήσει σε υπερκατανάλωση φαγητού. Προτιμήστε ένα μη αλκοολούχο ποτό για πριν το γεύμα και φυλάξτε το ποτό σας για το κυρίως γεύμα.

Πείτε ΟΧΙ στο πολύ αλκοόλ και ΝΑΙ στο νερό και στα ανθρακούχα νερά με λεμόνι ή lime. Αποφύγετε τα κοκτέιλ και τα παχυντικά ποτά και αρκεσθείτε καλύτερα στο κρασί ή γεμίστε το ποτήρι σας με παγάκια, βάλτε λίγο παραπάνω νερό ή σόδα και λιγότερο ποτό και μην προσθέτετε χυμούς ή αναψυκτικά με ζάχαρη. Μια-δύο μπίρες ή ένα-δύο ποτηράκια βότκα ή ουίσκι ή ουζάκι αρκούν για να περάσετε μια όμορφη βραδιά (χωρίς φιστίκια, αλμυρά, και τσιπς). Για κάθε ποτήρι κρασί που θα πίνετε, πιείτε ένα ποτήρι νερό. Θα σας βοηθήσει να ελέγξετε την κατανάλωση αλκοόλ, να αποφύγετε τις θερμίδες και τον πονοκέφαλο και την αδιαθεσία της επόμενης μέρας. Γεμίστε μία φορά το ποτήρι σας για να ανταλλάξετε ευχές με τους άλλους.

Τιμήστε την σαλάτα. Παρήγγειλετε μια σαλάτα με ελαφρύ ντρέσσινγκ σαν πρώτο πιάτο και μην πέσετε με τα μούτρα στο καλαθάκι με το ψωμί. Σε περίπτωση που υπάρχει μπουφές βάλτε στο πιάτο σας πολλά λαχανικά. Τα λαχανικά σας γεμίζουν προσδίδοντάς μόνο ελάχιστες θερμίδες. Αποφύγετε τις περίεργες σάλτσες και κρέμες και νοστιμίστε την σαλάτα σας με αρωματι-κό ξύδι ή χυμό λεμονιού και αποφύγετε τις πολλές κρέμες και σάλτσες.

Διαλέξτε άπαχα γεύματα. Τα ψάρια, τα θαλασσινά και το φιλέτο κοτόπουλο αποτελούν τις πιο άπαχες επιλογές. Ωστόσο, προσοχή: Ακόμα και αυτά, μπορεί να είναι πλούσια σε θερμίδες, και σε λίπος στην περίπτωση που έχουν μαγειρευτεί με βούτυρο, τυριά ή κρέμες γάλακτος. Προτιμήστε να είναι ψημένα στη σχάρα, έτσι ώστε η περιεκτικότητα σε θερμίδες και λίπη να είναι λιγότερη και ζητήστε να σας τα συνοδέψουν με λαχανικά και όχι με πατάτες τηγανιτές. Σε περίπτωση που θέλετε να φάτε βοδινό, παραγγείλετε μια μικρή μερίδα κόντρα φιλέτο ή ένα μικρό φιλέτο mignon. Τα ζυμαρικά με μια ελαφριά σάλτσα ντομάτας αποτελούν επίσης μια εξαιρετική επιλογή.

Πείτε όχι στα φαγητά με επικάλυψη κρέμας ή μαγιονέζας. Αποφύγετε τα τηγανιτά. Προσέξτε τις κρεμμώδεις σούπες, τις μεγάλες γαρίδες πανέ, τα φαγητά με κρέμα γάλακτος, τα οποία συνήθως είναι πλούσια σε λίπος.

Φάτε επιδόρπιο αλλά με μέτρο!! Δεν είναι ανάγκη να αποφύγετε το γλυκό απλά να φάτε με μέτρο. Προτιμήστε ένα ελαφρύ γλυκό, όπως ένα sorbet (δοκιμάστε και την συνταγή τζιζκέικ με γιαούρτι), βάλτε στο πιάτο σας μια μικρή μερίδα ή μοιραστείτε το με κάποιον άλλο και φάτε 2-3 πιρουνιές ή κουταλιές.

Πείτε ναι στο χορό. Χορέψτε, ξεφαντώστε, κάψτε θερμίδες. Εάν υπάρχει μουσική στο πάρτυ, μην διστάσετε να χορέψετε. Όχι μόνο θα κάψετε κάποιες έξτρα θερμίδες, αλλά ο χορός θα σας απομακρύνει και από τον μπουφέ.

Κατά την διάρκεια του γεύματος να μιλάτε μαζί με τους γύρω σας. Το γεύμα έχει αυτόν τον σκοπό, να βρεθείτε όλοι μαζί για περάσετε καλά και όχι για να φάτε μέχρι τελικής πτώσεως. Η συζήτηση θα σας βοηθήσει να φάτε με κάποιον αργό ρυθμό και να νοιώσετε έγκαιρα το αίσθημα της πληρότητας χωρίς να φάτε παραπάνω φαγητό από αυτό που πρέπει.

-Ευάγγελος Ζουμπανέας

Ο Ευάγγελος Ζουμπανέας είναι ιδρυτής και μέλος της επιστημονικής ομάδας:

ΔΙΑΤΡΟΦΗ, www.diatrofi.gr. Συγγραφέας του οδηγού καθημερινής διατροφής «Τι καλό θα μαγειρέψεις… σήμερα, μαμά;» των εκδόσεων Ελληνικά Γράμματα. Διατηρεί δε, νόμιμο Διαιτολογικό Γραφείο: Μεσολογγίου 51, Νέα Ιωνία, τηλ.: 210 2718360

Σχολιάστε το άρθρο