Σουσάμι άνοιξε!

ΣουσάμιΣουσάμι: ο καρπός του φυτού σησάμι. Σαν σουσάμι ψητό, μπορεί να εμπλουτίσει ένα κουλούρι, ένα ψωμί, μια πίττα, ή ακόμα και ένα γλυκό κουλουράκι. Σαν παστέλι ή ταχίνι, μπαίνει στο διαιτολόγιό μας και δίνει επιπλέον γεύση. Ταιριάζει υπέροχα σε συνδυασμό με μια σαλάτα, ενώ δίνει υπέροχη γεύση σαν συνοδευτικό μιας σάλτσας για κρέας. Αποτελεί την πρώτη ύλη για την παρασκευή του χαλβά. Οι θερμίδες που δίνει το σουσάμι, είναι αυξημένες, γι αυτό θα πρέπει να δοθεί προσοχή στην ποσότητα που το χρησιμοποιούμε. Έτσι, τα100 γραμμάριαταχίνι ή χαλβά δίνουν κατά μέσο όρο 500 Kcal ενώ το σουσάμι δίνει 500-600 kcal ανά 100γρ. του.

Ανά 100 γρ.σουσαμιού περιέχονται:

-50 gr λίπους (δηλ. 50% λίπος)

-20 gr πρωτεΐνης

-20 gr υδατανθράκων

-3 gr. φυτικών ινών

Επίσης, το σουσάμι είναι πλούσιο σε: ασβέστιο, φωσφόρο, σίδηρο, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, σελήνιο, Βιταμίνη Ε, Βιταμίνες του συμπλέγματος Β

Τα λιπαρά

Το σουσάμι, περιέχει κατά 50% λιπίδια, ενώ, δεν έχει καθόλου χοληστερόλη! Είναι πολύ πλούσιο σε πολυακόρεστα, κυρίως λιπαρά (λινελαϊκό και λινολενικό), τα οποία και ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να συνθέσει, ενώ είναι απαραίτητα και θα πρέπει να τα λαμβάνουμε με την τροφή. Αυτά υπάρχουν μόνο σε φυτικές τροφές. Τα κορεσμένα λιπαρά οξέα που περιέχονται στο σουσάμι είναι χαμηλά, ενώ περιέχει και μονοακόρεστα λιπαρά. Το μικρότερο ποσοστό του, καταλαμβάνουν τα κορεσμένα λιπαρά.

sesamoilΟι πρωτεΐνες

Ο σπόρος του σουσαμιού, είναι πλούσιος σε φυτική πρωτεΐνη, υψηλής βιολογικής αξίας. Το σουσάμι, πλούσιο σε αμινοξέα, (μεθεϊονίνη, τρυπτοφάνη, λευκίνη αργινίνη), όταν συνδυαστεί με τρόφιμα πλούσια σε λυσίνη, όπως τα όσπρια και οι ξηροί καρποί, αποκτά πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και διαθεσιμότητας.

Αποτελεί λύση λοιπόν σε ψαρο – χαρτοφάγους, καθώς με τη λήψη του, αυξάνεται η κατανάλωση σε πρωτεΐνη. Χωρίς βέβαια αυτό να θεωρηθεί ασφαλές, διότι οι πρωτεΐνες που περιέχονται στα κόκκινα κρέατα, ή στα ζωικά τρόφιμα, δεν μπορούν να συναγωνιστούν σε πρωτεΐνη, με αυτή των φυτικών τροφίμων (οι οποίες είναι και απαραίτητες για την παιδική ηλικία).

Οι υδατάνθρακες

Το σουσάμι περιέχει διαιτητικές ίνες, 15% – 20% υδατάνθρακες, όπως η κυτταρίνη και η ημικυτταρίνη, ενώ παράλληλα μπορούμε στο σπόρο του σουσαμιού να βρούμε και ελάχιστα απλά σάκχαρα, όπως η γλυκόζη και η φρουκτόζη.

Τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία

Το τόσο απαραίτητο για την ανάπτυξη του παιδιού, ασβέστιο, κρύβεται και αυτό σε σπόρους του σουσαμιού! Είναι πραγματικά ένα εξαιρετικό τρόφιμο για τα παιδιά. Ο φώσφορος που περιέχει, το σελήνιο, το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος και τέλος, ο σίδηρος που δεν φανταζόμασταν καν ότι περιέχει, αφού αν καταναλώσουμε 80 γραμμάρια χαλβά, θα πάρουμε 50% των ημερήσιων αναγκών μας σε σίδηρο και φωσφόρο. Όλα αυτά τα στοιχεία, κάνουν το σουσάμι… ένα ασυναγώνιστο τρόφιμο!

Οι βιταμίνες

Η βιταμίνη Ε που περιέχει το σουσάμι, το κάνει πολύ πλούσιο σε αντιοξειδωτικά. Τα τελευταία χρόνια, γίνεται λόγος για τα αντιοξειδωτικά. Και αυτό λόγω των πολλών ευεργετικών ιδιοτήτων τους: την αντικαρκινική τους δράση, την προστασία που προσφέρουν στα παιδιά από τις ασθένειες, αλλά και τη βοήθεια στην ανάκτηση της υγείας μετά από την αρρώστια. Τέλος, προστατεύουν και την υγεία της καρδιάς, αφού φαίνεται πως μειώνουν την χοληστερίνη.

Το σουσάμι, έχει και βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Έτσι, λοιπόν, στο σουσάμι θα βρούμε: βιταμίνη Β1-Β2 και νιασίνη ή αλλιώς Β5. Πολύς λόγος γίνεται γι αυτές τις βιταμίνες, αφού βοηθούν στην ενίσχυση των λειτουργιών του νευρικού συστήματος, βελτιώνουν τις πνευματικές λειτουργίες και τη μνήμη, και βοηθούν άφοβα στην αποθήκευση του σιδήρου στον ανθρώπινο οργανισμό.

Δώστε άφοβα, λοιπόν, ακόμα και στο παιδί σας να καταναλώσει σουσάμι, χωρίς να φοβηθείτε για το αν δεν του αρέσει. Σίγουρα θα βρείτε το τρόφιμο που ταιριάζει στα διατροφικά του γούστα!…

-της Βασιλικής Παπαδοπούλου

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος ΑΤΕΙΘ