Το φάντασμα του stress και η αντιμετώπιση του

Ζούμε στο χάος. Ίσως φαίνεται υπερβολικό, αλλά αρκεί να παρατηρήσουμε προσεχτικά το ρυθμό μιας εργάσιμης ημέρας για να διαπιστώσουμε ότι δεν είναι υπερβολή. Ας κάνουμε λοιπόν τη δοκιμή: το πρωί μας βγάζει βίαια από τον ύπνο μας το υστερικό κουδούνισμα ενός ξυπνητηριού για να μας φέρει σ’ επαφή με την πραγματικότητα. Μέσα στο αυτοκίνητο, στο δρόμο για τη δουλειά, η φωνή του εκφωνητή στο ραδιόφωνο, γνώριμη αλλά απρόσωπη, μας πληροφορεί για τα γεγονότα που συμβαίνουν στον κόσμο. Κάποιο καινούριο έγκλημα, η πιο πρόσφατη οικολογική καταστροφή ή οι επιθετικές δηλώσεις πολιτικών αρχηγών, η διαρροή ραδιενεργού υλικού από κάποιον πυρηνικό αντιδραστήρα ή κάποιο ατύχημα με εκατοντάδες θύματα.

Στο χώρο, τώρα, της εργασίας, οι πιέσεις εξακολουθούν: Πρέπει να είστε πάντα στην ώρα σας, τυπικοί, πρόθυμοι, εύστροφοι, με δυο λόγια να είστε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικοί και γρήγοροι. Όλα αυτά συντελούν στο να προκαλέσουν αφ’ ενός μεν τον έπαινο των ανωτέρων, αλλά και να αποτρέψουν δυσάρεστες καταστάσεις, ένα μικρό σας λάθος για παράδειγμα, που ίσως κάποιος κατώτερος σας περιμένει με ανυπομονησία για να προωθηθεί εκείνος σε ανώτερες θέσεις της ιεραρχίας.

Αυτή είναι μια ζωή επικίνδυνη, που σας θέλει να είστε συνέχεια σε επιφυλακή, χωρίς περιθώρια χαλάρωσης. Αυτό που σας μένει για να ξεκουραστείτε και να αναζωογονηθείτε είναι ο ύπνος. Αλλά οι καθημερινές πιέσεις, το άγχος και η ένταση σας εμποδίζουν να βρείτε ησυχία ακόμη και στον ύπνο. Έτσι ο ύπνος γίνεται συχνά εφιαλτικός και πολλοί καταφεύγουν στα υπνωτικά χάπια για να καταφέρουν να κοιμηθούν. Παρόμοιες μέρες περνούν καθημερινά στον πλανήτη μας εκατομμύρια άτομα, επιβεβαιώνοντας ότι ζούμε πράγματι σε ένα χάος.

Το φάντασμα του stress

Το stress, καθώς γνωρίζουμε όλοι είναι η απάντηση του οργανισμού σε όλες τις απαιτήσεις που έχουμε από αυτόν. Η στάση μας στη ζωή, τα πιστεύω μας και οι θετικές ή αρνητικές λέξεις με τις οποίες εκφραζόμαστε, είναι αυτά που καθορίζουν την ποσότητα του στρες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, καθώς και το αν θα εκφραστεί δημιουργικά ή καταστροφικά για τον οργανισμό μας.

Κάθε φορά που πυροδοτούνται τα συναισθήματα του θυμού ή του φόβου η αυτόματη αντίδραση του οργανισμού είναι η παραγωγή κορτιζόνης ή αδρεναλίνης, που επειδή ο σύγχρονος άνθρωπος ούτε παλεύει ούτε τρέχει για να σωθεί, δεν καταναλώνονται και μετατρέπονται σε βλαβερές ουσίες για την υγεία των ανθρώπων.

Μερικές Καταστάσεις που δημιουργούν Stress

αντιμετωπιση stressΑ. ΦΥΣΙΚΑ ΑΙΤΙΑ

1. Ηχορύπανση

2.Φυσικές καταστροφές (σεισμοί, πλημμύρες, πυρκαγιές, πόλεμοι, κλιματικές αλλαγές κ.α.)

3. Ατμοσφαιρική ρύπανση

4. Κυκλοφοριακό

Β. ΝΟΗΤΙΚΑ ΑΙΤΙΑ

1. Εκκρεμότητες  Προθεσμίες  Χρονικά Όρια

2. Δύο ή περισσότερα προβλήματα ταυτόχρονα

3. Ν’ ανακαλύπτεις ένα λάθος σου

4. Να μην παίρνεις γρήγορα αποφάσεις

5. Η απώλεια (θάνατος δικού μας ανθρώπου, διαζύγιο, αρρώστια, απόλυση κ.α.)

6. Η διαρκής ανησυχία για κάτι (οικονομικά, υγεία, μέλλον κ.α. )

Το νοητικό stress είναι περισσότερο εξαντλητικό από το φυσικό και μπορεί να εμποδίσει την παραγωγικότητα και τη δημιουργική σκέψη.

Έλλειψη ανάπαυσης και ενδοσκόπησης

Το ίδιο συμβαίνει και με τον χρόνο που είναι αφιερωμένος στην ανάπαυση. Οι κοινωνιολόγοι συμφωνούν ότι ακόμη και η ανάπαυση δεν είναι πια αυτή που ήταν κάποτε. Ότι το «σύνδρομο του βραδιού της Κυριακής», δεν είναι τίποτα άλλο, παρά ένα συναίσθημα απογοήτευσης που προκαλείται από την μη εκπλήρωση των προσδοκιών μας. Δηλαδή, ενώ όλη την εβδομάδα περιμένουμε να έρθει το Σαββατοκύριακο για να ξεκουραστούμε, να διασκεδάσουμε και να κάνουμε διάφορα πράγματα που δεν προλαβαίνουμε μέσα στην εβδομάδα, στο τέλος απογοητευόμαστε και μένουμε αντιμέτωποι με μια πραγματικότητα καθόλου διασκεδαστική.

Σε μια τέτοια ζωή, όπου κυριαρχεί το άγχος και η πίεση, το μόνο που μας ανήκει και μπορούμε να ελέγχουμε είναι το όνειρο. Είναι πολύ σημαντικό να ξέρουμε τι πραγματικά θέλουμε και να τολμούμε να το ονειρευτούμε. Αν αυτό το κάνουμε, ενώ είμαστε χαλαροί σωματικά και νοητικά με αυτοσυγκέντρωση, τότε μπορούμε να είμαστε σίγουροι για αυτό που έχουμε ανάγκη και τα όνειρα μας γίνονται στόχοι που πραγματοποιούνται.

Είναι γνωστό, σήμερα, στην επιστήμη ότι το stress μας επηρεάζει αρνητικά περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον παράγοντα. Το stress αυξάνει τον καρδιακό ρυθμό, την πίεση του αίματος, δημιουργεί δυσκολίες στο πεπτικό σύστημα, στον ύπνο, στον μεταβολισμό, είναι υπεύθυνο για πονοκεφάλους, πεπτικά έλκη, γενική ανησυχία, ένταση, σωματική και νοητική κούραση που φθάνει στα όρια της εξάντλησης και φέρνει σπάσιμο νεύρων. Η απάντηση δεν είναι να μην έχουμε stress (αυτό δεν γίνεται), αλλά να μπορούμε να το εξουδετερώνουμε.

Η φυσική απάντηση στο stress είναι η χαλάρωση του σώματος και του νου και αυτό δυστυχώς δεν μας το έμαθαν στο σχολείο. Χρειάζεται να εκπαιδευτούμε για να επιβάλλουμε τις θετικές χαλαρωτικές μας σκέψεις στον εγκέφαλό μας και αυτός στην συνέχεια να τις «μεταφέρει» στο σώμα μας.

Όταν απαλλάξετε το νου σας από αγωνίες, από άλυτα προβλήματα και από τις εκκρεμότητες που έχετε στη ζωή σας, απολαμβάνετε αμέσως μια αίσθηση βαθιάς ανακούφισης. Τα πράγματα που μας απασχολούν περισσότερο βρίσκονται ή στο παρελθόν ή στο μέλλον. Το παρελθόν είναι μόνο μνήμες. Και το μέλλον φαντασία. Η μόνη αληθινή πραγματικότητα είναι τώρα. Όταν το μάθετε αυτό, θα δείτε ότι μπορείτε να ελέγξετε καλύτερα τη ανάμνηση των γεγονότων του παρελθόντος και θα έχετε περισσότερα εφόδια για να θέσετε ρεαλιστικούς στόχους που θα πραγματοποιηθούν στο μέλλον. Το σημείο δύναμης βρίσκεται στο τώρα.

Αυτό διδάσκει η Μέθοδος Silva εδώ και 40 χρόνια σε 130 χώρες. Μέσα από ένα διήμερο σεμινάριο (ένα Σαββατοκύριακο) μαθαίνει στο άτομο πώς να διαχειρίζεται καλύτερα το stress και να το χρησιμοποιεί δημιουργικά για να φέρνει αλλαγές στην ζωή του.

Οι αλλαγές που μπορεί κάποιος να κάνει στην ζωή του χρησιμοποιώντας τις τεχνικές της Μεθόδου Silva μπορεί να πραγματοποιηθούν και σε άλλους τομείς όπως στην εργασία του, στις σχέσεις του με τους άλλους, στην οικογένειά του κ.α.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε στο τηλέφωνο 210 3610822 ή στην ιστοσελίδα www.silva.gr.

-του Παναγή Μεταξάτου, Καθηγητή Μεθόδου Silva για τον ‘Έλεγχο του Stress & την εξέλιξη του Νου