Ζωή ποδήλατο

Στην εποχή της ταχύτητας, της σύγχυσης και του «βολέματος» με κάθε κόστος κάποιοι αγάπησαν ξανά… το ποδήλατο

ποδήλατοΕυγενικές φυσιογνωμίες, αερικά της πόλης, συμπαθητικά, ήρεμα πρόσωπα… κάπως έτσι θέλω να περιγράψω τους ποδηλάτες της πόλης μου. Ένα σιωπηλό «μπράβο» και «ζήτω» γεννιέται στο μυαλό μου κάθε φορά που συναντάω κάποιον με ποδήλατο «να παλεύει» με την Πατησίων. Στο μετρό ή στο τρένο ένα συνωμοτικό, ευγενικό βλέμμα συμπάθειας διαγράφεται αυθόρμητα στο πρόσωπό μου… Ο συνεπιβάτης μου συνήθως μου το ανταποδίδει. Κάποιες Παρασκευές που έτυχα στο «διάβα» τους μου έφτιαξαν τη διάθεση με τη μαγική τους παρουσία. «Διαδήλωση;», πρωτοσκέφτηκα όταν ένα βράδυ τους είδα να ξεχύνονται στο Σύνταγμα. «Όχι! Βόλτα», ήρθε η απάντηση από το πουθενά. Οι δον Κιχώτες αυτοί που έχουν επιλέξει το ποδήλατο, όχι μόνο για τις βόλτες, αλλά και για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, προσπαθούν να επαναοικειοποιηθούν το δημόσιο χώρο και η παρουσία τους έχει αρχίσει να γίνεται όλο και πιο πολύ αισθητή τελευταία. «Δεν είμαστε Ζουλού, δεν είμαστε Παπούα, είμαστε η λύση του κυκλοφοριακού» φωνάζουν περήφανα στις διεκδικήσεις τους.

Η σημερινή κατάχρηση του αυτοκινήτου είναι αποδεδειγμένα καταστροφική τόσο για τον άνθρωπο όσο και για το περιβάλλον. Το να επιχειρηματολογήσεις υπέρ του ποδηλάτου ως καλύτερου μέσου μετακίνησης, ειδικά εντός των πόλεων είναι μάλλον περιττό. Όσο για τη συνηθισμένη απορία που με εύλογη απορία εκφράζεται από πολλούς «μα δεν εισπνέει ο ποδηλάτης όλο το καυσαέριο;» οι επιστήμονες είναι καθησυχαστικοί. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι ακόμα και σε συνθήκες αυξημένης κυκλοφορίας στην Αθήνα, η συγκέντρωση μονοξειδίου του άνθρακα στο αίμα των ποδηλατών ήταν 10 φορές μικρότερη από ό,τι σε επιβάτες και οδηγούς αυτοκινήτων! Η ταχύτητα και η ευελιξία του ποδηλάτου βοηθάει ώστε ο ποδηλάτης να παραμένει πολύ λιγότερο μέσα στην κίνηση από τους οδηγούς και τους πεζούς. O οργανισμός του είναι επίσης πιο ενεργητικός κατά τη διάρκεια της μετακίνησης και, επομένως, είναι σε θέση να «αντιμετωπίσει» αποτελεσματικότερα τους ρύπους της ατμόσφαιρας. Άλλωστε, οι ποδηλάτες επιλέγουν συνήθως δρόμους ήπιας κίνησης και, άρα, με λιγότερη μόλυνση. Το σίγουρο είναι πάντως ότι αν αυξηθούν οι ποδηλάτες θα μειωθεί το καυσαέριο.

Ο γύρος του πλανήτη με ποδήλατο

Ο γύρος του πλανήτη με ποδήλατο έχει πραγματοποιηθεί αρκετές φορές. Για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε από το 1980 ως το 1994 από τους Γάλλους Φρανσουάζ και Κλοντ Ερβέ. Το γύρο του πλανήτη με ποδήλατο έχουν επίσης κάνει και οι: Αγουστίν Λόπεζ Πιζονέρο, Κλοντ Μαρταλέρ, Τιμ και Σίντι Τράβις και ο Άλαστερ Χάμφρεϊς.

Ιστορία του ποδηλάτου

ποδηλατοΑυτό που ευρέως θεωρείται ως πρόγονος του ποδηλάτου σχεδιάστηκε το 1817 από το Γερμανό Βαρώνο von Drais και λεγόταν Draisienne. Σχεδόν ολόκληρο, ήταν φτιαγμένο από ξύλο και ήταν χωρίς πετάλια. Ο αναβάτης του έδινε ώθηση σπρώχνοντας τα πόδια του στο έδαφος. Ουσιαστικά, ήταν μια μηχανή περπατήματος με δύο ισομεγέθεις τροχούς όπου στον μπροστινό υπήρχε η δυνατότητα να ακουμπήσεις το πόδι σου. Με το άλλο πόδι ο αναβάτης έδινε ώθηση στη μηχανή. Καθόλου πρακτική μηχανή που απλά βοηθούσε τον κατασκευαστή της να μετακινείται ευκολότερα στους βασιλικούς κήπους. Το 1870 παρασκευάστηκε το Ariel σε εργοστάσιο της Αγγλίας που καθόρισε τα χαρακτηριστικά του συνηθισμένου ποδηλάτου, διαθέτοντας τροχούς με στεφάνια και ακτίνες με ρυθμιζόμενη τάση και ήταν το πρώτο μοντέλο που εφάρμοσε ένα κέντρο οδήγησης στο τιμόνι το οποίο χρησιμοποιείται και στα σημερινά ποδήλατα. Το Rover όμως, με τις ισομεγέθεις ρόδες έθεσε τις βάσεις του σύγχρονου ποδηλάτου. Η σέλα, το τιμόνι και ο λαιμός ήταν καλά ισορροπημένοι και λογικά τοποθετημένοι, και αυτό καθιέρωσε το σχήμα του ποδηλάτου όπως το ξέρουμε σήμερα.

Ξεκινώντας τις ορθοπεταλιές

Αγοράζοντας το σωστό ποδήλατο

Προσέχουμε το ποδήλατο που θα αγοράσουμε να είναι το κατάλληλο και σύμφωνα με το σωματότυπο και το βάρος μας. Όταν τελικά το αποκτήσουμε φροντίζουμε για την καλή κατάστασή του, ιδιαίτερα αυτή των φρένων και των ταχυτήτων. Δώστε προσοχή στη ρύθμιση της σέλας σας. Καθισμένοι στο ποδήλατο, βάζετε το πετάλι στο χαμηλότερο σημείο και το πατάτε. Το πόδι θα πρέπει να είναι τεντωμένο με μια ανεπαίσθητη κλίση.

Τύποι ποδηλάτων

Ανάλογα με τις ανάγκες, τις συνθήκες τις αντοχές υπάρχουν διάφοροι τύποι ποδηλάτων για να διαλέξουμε: το αγωνιστικό ποδήλατο, το ποδήλατο πόλης, το ποδήλατο βουνού, το BMX, το ποδήλατο ταξιδιού, το ποδήλατο μακρινών αποστάσεων, το αναδιπλούμενο (σπαστό) ποδήλατο πόλης. Για τους αρχάριους η καλύτερη επιλογή είναι τα ποδήλατα πόλης (αν φυσικά ζείτε στην πόλη), τα λεγόμενα υβρίδια.

Αξεσουάρ

ποδηλαταΌσοι έχουν «εντρυφήσει» εκτενώς περί των ζητημάτων του ποδηλάτου έχουν να πουν πολλά σε σχέση με το ποια αξεσουάρ χρησιμοποιούν. Αυτά που είναι όμως απαραίτητα για την ασφάλεια κυρίως του αναβάτη είναι:

-Κράνος: Ένα αξεσουάρ που δεν είναι προαιρετικό, αλλά απαραίτητο, αφού η ποδηλασία, ιδιαίτερα στις πόλεις έχει γίνει «κομματάκι επικίνδυνη». Προσέχετε λοιπόν για να έχετε.

-Φώτα: Δυστυχώς, τα αυτοκίνητα δεν προσέχουν τα ποδήλατα στο δρόμο και μάλιστα πολλές φορές δεν τα βλέπουν καν όταν σκοτεινιάσει. Τα φώτα κρίνονται απαραίτητα.

-Κλειδαριά: Χωρίς αυτήν δεν πάτε πουθενά για ευνόητους λόγους.

-Παγούρι: Ένα παγούρι σε μια ενσωματωμένη στο ποδήλατο παγουροθήκη είναι απαραίτητη, γιατί σίγουρα θα διψάσετε.

-Τσαντάκια-Θήκες: Διάφορα τσαντάκια σέλας που μένουν πάνω στο ποδήλατο θα σας βοηθήσουν να κουβαλάτε κάποια χρήσιμα (τρόμπες κτλ) ειδικά όταν οι διαδρομές είναι μεγάλες.

Όταν το ποδήλατο καταφέρει να μπει για τα καλά μέσα στη ζωή σας, τα αξεσουάρ σας θα γίνουν πιο εξειδικευμένα. Γάντια, ειδικές κάλτσες, γιλέκα, εσώρουχα, ειδικές μπλούζες και τζάκετ, παπούτσια κτλ θα λάβουν τη θέση στη γκαρνταρόμπα σας, όταν το ποδήλατο θα γίνει πάθος και τρόπος ζωής!

Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

-Τραμ: Το τραμ από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του επιτρέπει την είσοδο στους κατόχους ποδηλάτων και μάλιστα άνευ περιορισμού ημέρας και ώρας.

-Λεωφορεία: Επίσημα δεν επιτρέπεται το ποδήλατο στα λεωφορεία. Εδώ τίθεται το θέμα προσαρμογής ειδικής μπάρας στα λεωφορεία για τη δυνατότητα μεταφοράς ποδηλάτου κάτι που κατά καιρούς έχει προταθεί στην ΕΘΕΛ.

-ΗΣΑΠ: Τις καθημερινές η μεταφορά ποδηλάτων με τους συρμούς του ΗΣΑΠ επιτρέπεται κατά τις ώρες μειωμένης επιβατικής κίνησης, δηλαδή από την έναρξη της λειτουργίας έως τις 06:15, από τις 09:30 έως τις 12:00 και από τις 18:30 έως τη λήξη της λειτουργίας του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Η είσοδος και έξοδος επιβατών με ποδήλατα επιτρέπεται σε όλους τους σταθμούς, εκτός των σταθμών Μοναστηρακίου, Ομόνοιας και Αττικής.

-Μετρό: Μέχρι τέσσερα ποδήλατα επιτρέπονται στο τελευταίο βαγόνι κάθε συρμού του Μετρό από την 1η Μαΐου. Αυτό προβλέπει η δεύτερη φάση της πιλοτικής εφαρμογής της μεταφοράς ποδηλάτων μέσω των συρμών του Μετρό. Το νέο μέτρο θα ισχύει Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή από τις 18.00 έως τη λήξη της βάρδιας και όλο το 24ωρο τις Κυριακές και τις αργίες.

Τι τρέχει με τους δίπλα;

a-typical-amsterdam-side-streetΚοπεγχάγη: Η Κοπεγχάγη εκτός από όμορφος τόπος, καθαρός και παραμυθένιος είναι και ένας τόπος πολύ φιλικός στα ποδήλατα. Ειδικοί χάρτες βοηθούν τους τουρίστες να ανακαλύψουν την πόλη μέσω του ποδηλάτου. Δωρεάν δημοτικά ποδήλατα διατίθενται τους χειμερινούς μήνες σε διάφορα σημεία. Μπορείτε να ξεναγηθείτε στην πόλη μέσα από γραφεία, που διοργανώνουν περιηγήσεις με ποδήλατο. Τεράστιοι ποδηλατόδρομοι θα σας βοηθήσουν να κινηθείτε μέσα στην πόλη.

Άμστερνταμ: Στο Άμστερνταμ τα ποδήλατα κυριαρχούν. Οι πεζοί δεν διασχίζουν το δρόμο αν δεν κοιτάξουν μήπως έρχεται κάποιο ποδήλατο. Στο κέντρο της πόλης δύσκολα θα συναντήσετε αυτοκίνητο. Προσοχή όμως στην ασφάλεια του ποδηλάτου σας! Η πόλη φημίζεται για τις κλοπές ποδηλάτων.

Βερολίνο: Το 10% των κεντρικών δρόμων του Βερολινου διαθέτουν ποδηλατόδρομους ειδικής σήμανσης ακόμη και με φανάρια για ποδηλάτες, ενώ περίπου το 17% των κατοίκων της κινείται με ποδήλατο. Τους ποδηλατόδρομους συμπληρώνουν οι απλές ποδηλατολωρίδες, δηλαδή οι λωρίδες που χωρίζονται από αυτές των οχημάτων με μια απλή γραμμή στο οδόστρωμα.

Όταν οι ελληνικές πόλεις ανακάλυψαν το ποδήλατο

Όταν πριν μερικά χρόνια ένας φίλος αποφάσισε να απαρνηθεί το αυτοκίνητο και να μετακινείται σχεδόν παντού με το ποδήλατο, έγινε γραφικός και ήταν δύσκολο να αποφύγει τα περιπαικτικά σχόλια της παρέας. Οι ποδηλάτες τότε ήταν ελάχιστοι με τη μεγάλη πλειοψηφία τους να είναι παιδιά ή έφηβοι. Θέλεις το ότι κάποιοι ταξίδεψαν και είδαν ότι το ποδήλατο δεν είναι εξορισμένο στις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις και έφεραν και εδώ τα «χαρμόσυνα μαντάτα» με το παράδειγμά τους; Θέλεις μια γενικότερη ανάγκη επιστροφής σε έναν τρόπο ζωής πιο φυσικό, πιο οικολογικό και οικονομικό; Θέλεις μια νοσταλγία και μια επαναξιολόγηση των πραγμάτων; Πάντως σίγουρα αυτή τη στιγμή στην Αθήνα και στις άλλες πόλεις της χώρας οι ποδηλάτες έχουν αυξηθεί και αυξάνονται μέρα με τη μέρα. Όλο και περισσότεροι το σκέφτονται όλο και περισσότεροι το κάνουν. Χαρακτηριστικό του κλίματος είναι το ότι ο Γιώργος Αμυράς κατάφερε να εκλεγεί δημοτικός σύμβουλος με σύνθημα τα 5 ανάμεσά τους και το ποδήλατο (5Π: Πεζοδρόμια, Ποδήλατα, Πράσινο, Πάρκιν, Πολιτισμός).

Μεταξύ των άλλων δεικτών με τους οποίους κρίνεται μια πόλη ως Βιώσιμη Πόλη είναι ο τομέας των μετακινήσεων. Η ύπαρξη των αναγκαίων προϋποθέσεων που διευκολύνουν τους πολίτες να χρησιμοποιούν το ποδήλατο συμβάλλει στην βιωσιμότητα της πόλης.

Όταν βρέθηκα στη Βαρκελώνη, αναμφισβήτητα ένα από τα πράγματα που μου έκανε εντύπωση ήταν οι μεγάλοι, άνετοι και πλήρως οργανωμένοι ποδηλατόδρομοι. Εκατοντάδες χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων με ξεκάθαρες διαγραμμίσεις προσφέρουν μια εναλλακτική πρόταση μετακίνησης στην ήδη άνετη μετακίνηση των Βαρκελονέζων. Στην πόλη υπάρχουν και κοινόχρηστα ποδήλατα, αν και η πρωτεύουσα του κοινόχρηστου ποδηλάτου είναι το Παρίσι. Τα παραδείγματα ευρωπαϊκών πόλεων φιλικών προς το ποδήλατο είναι πολλά. Οι ελληνικές πόλεις δεν είναι σίγουρα μέσα σε αυτά.

ποδήλατοΣτην Ελλάδα (με τη σχετική καθυστέρηση που τη διακρίνει σε αρκετά πράγματα) το να μιλάμε για οργανωμένους, μεγάλους ποδηλατόδρομους φαντάζει ακόμα ξένο, άσχετο και γραφικό. Μικρής κλίμακας, ερασιτεχνικοί ποδηλατόδρομοι και ανακοινώσεις επί ανακοινώσεων για μεγαλύτερους δεν εμπνέουν και δεν πείθουν κανέναν, ειδικά στην Αθήνα που η μετακίνηση των ποδηλάτων είναι άθλος.

Στην περιφέρεια τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα, γιατί εκ των πραγμάτων υπάρχει περισσότερος χώρος για το ποδήλατο, η Αθήνα όμως είναι μια πόλη αφιλόξενη. Όλοι συμφωνούν.

Γενικά, υποδομές για την ένταξη του ποδηλάτου στις ελληνικές πόλεις κατά τα πρότυπα των ευρωπαϊκών χωρών δεν υπάρχουν, με μοναδική εξαίρεση την Kαρδίτσα.

Η Καρδίτσα από το 2004 είναι μια οργανωμένη ποδηλατούπολη και οι κάτοικοί της είναι τυχεροί, αφού μπορούν να χρησιμοποιούν το ευρύ δίκτυο ποδηλατόδρομων της. Ανάλογες προσπάθειες, έχουν γίνει στο Μεσολόγγι, στη Λάρισα και στην Κω.

Στην Αθήνα έχουν γίνει ορισμένες μόνο, αποσπασματικές κινήσεις. Τους ποδηλατόδρομους τους ψάχνουμε το φακό… Βρήκαμε έναν στο Χαλάνδρι, έναν στο Αιγάλεω, έναν μισό στην παραλιακή. Γενικά δεν υπάρχουν κυβερνητικές πρωτοβουλίες, γι’ αυτό 45 δήμοι από όλη την Ελλάδα δημιούργησαν τα τελευταία χρόνια ένα «δίκτυο πόλεων για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο» (www.podilato.gr). Με τη συνεργασία τους αυτή διεκδικούν χρήματα από την πολιτεία για την επίτευξη των στόχων τους.

Πρόσφατα, η πρόταση του Γιώργου Αμυρά για κατασκευή ποδηλατόδρομου και υλοποίηση συστήματος ενοικίασης ποδηλάτων στην Αθήνα, αντίστοιχο με το Velib στο Παρίσι, βρήκε σύμφωνους τους εκπροσώπους όλων σχεδόν των παρατάξεων που συμμετέχουν στο Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης, αλλά είδωμεν γιατί πολλά έχουν ειπωθεί κατά καιρούς.

Σύστημα αυτόματης μίσθωσης δημόσιας χρήσης ποδηλάτων

Το σύστημα επιτρέπει την πρόσβαση σε ποδήλατα με αυτοματοποιημένο τρόπο και τη χρήση τους για εκτεταμένο χρονικό διάστημα. Ένα ποδήλατο μπορεί να ενοικιαστεί από ένα συγκεκριμένο χώρο ενοικίασης και στη συνέχεια να σταθμευθεί σε ένα διαφορετικό σημείο του συστήματος. Καθώς όλα τα σημεία είναι δικτυωμένα μεταξύ τους, το σύστημα αυτόματα ενημερώνεται και παύει να ισχύει η χρέωση. Η τοποθέτηση αυτών των σημείων στην πόλη γίνεται έτσι ώστε να συμμετέχει στο ευρύτερο σύστημα δημόσιων μεταφορών. Το σύστημα μπορεί να εξυπηρετήσει μόνιμους χρήστες ή και περιστασιακούς. Υπάρχουν επίσης και συστήματα όπου η χρήση της υπηρεσίας γίνεται χωρίς χρέωση. Η Γαλλία είναι η χώρα με τις περισσότερες πόλεις που διαθέτουν τέτοιο σύστημα στην Ευρώπη, αλλά και στον κόσμο. Στην πραγματικότητα, το μεγαλύτερο σύστημα στον κόσμο είναι αυτό του Παρισιού, το Velib (Wikipedia).

Το πρώτο σύστημα αυτόματης ενοικίασης ποδηλάτων δημόσιας χρήσης στην Ελλάδα εφαρμόστηκε στην Κέρκυρα (πιλοτικά). Το σύστημα λειτουργεί υπό την αιγίδα του Δήμου, αποκαλείται easyBike και περιλαμβάνει 100 ποδήλατα που είναι κατανεμημένα σε οκτώ σταθμούς μίσθωσης μέσα στην πόλη.

4η Πανελλαδική Ποδηλατοπορεία-Μήνυμα ελήφθη;

DSC00211Στις 8 Μαΐου ποδήλατα ξεχύθηκαν στους δρόμους των πόλεων της χώρας, όχι για να πραγματοποιήσουν κάποια από τις συνηθισμένες βόλτες τους, αλλά για να διαμαρτυρηθούν και να διεκδικήσουν.Τι ζητούσαν; Σεβασμό από τους οδηγούς των αυτοκινήτων, περισσότερους ποδηλατόδρομους, χώρους στάθμευσης των ποδηλάτων, εκπαίδευση στα σχολεία και στις υπηρεσίες για τη διάδοση της χρήσης του ποδηλάτου και ελεύθερη πρόσβαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι το ποδήλατο, το πιο οικολογικό και οικονομικό μέσο μετακίνησης δεν το δικαιούται;Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Λαμία, Χίο, Καμένα Βούρλα, Αίγιο, Δράμα, Βόλο, Ζάκυνθο, Άργος, Ηράκλειο, Ιωάννινα, Καλαμάτα, Κατερίνη, Κέρκυρα, Κομοτηνή, Κοζάνη, Κέρκυρα, Λήμνο, Μυτιλήνη, Ναύπλιο, Νέα Μάκρη, Πρέβεζα, Ρέθυμνο, Σχηματάρι, Τρίκαλα ήταν οι πόλεις που συμμετείχαν.

Ηλεκτρικό ποδήλατο-Γιατί όχι;

Για το ηλεκτρικό ποδήλατο μιλήσαμε με τον κο Χ. Λαδά, ιδιοκτήτη της εταιρείας Green Motors (www.green-motors.gr) για να μας διαφωτίσει σχετικά:

– Πώς ακριβώς λειτουργεί ένα ηλεκτρικό ποδήλατο;

– Λειτουργεί όπως και τα συμβατικά ποδήλατα και επιπλέον είναι εξοπλισμένο με σύστημα ηλεκτρικής υποβοήθησης, δηλαδή με έναν ηλεκτροκινητήρα μέγιστης ισχύος 250 Watt και μία μπαταρία που τροφοδοτεί τον κινητήρα. Η ηλεκτρική υποβοήθηση ενεργοποιείται όποτε το επιθυμούμε και βοηθά να αποκτήσουμε χωρίς κόπο μία μέγιστη ταχύτητα24 Km/h. Όσο η ταχύτητά μας παραμένει κάτω από το προαναφερθέν όριο των24 Km/hο κινητήρας μας βοηθά. Εάν επιθυμούμε να αναπτύξουμε ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα μπορούμε να το κάνουμε μόνο με τη δύναμη των ποδιών μας και τα πετάλια. Οι λειτουργικοί αυτοί περιορισμοί αποτελούν προδιαγραφές που έχουν θεσπιστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την ασφάλεια των αναβατών, αλλά και για να υπάρχει σαφής διαχωρισμός μεταξύ ηλεκτρικών ποδηλάτων και ηλεκτρικών μοτοσικλετών.

–  Ποια είναι τα πλεονεκτήματα ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου;

ηλεκτρικο ποδηλατο– Το ηλεκτρικό ποδήλατο βοηθά πολλούς ανθρώπους να ξανανιώσουν τη χαρά της κίνησης και της ελευθερίας, χωρίς την καταπόνηση και εφίδρωση των απλών ποδηλάτων. Κάποιοι δεν θέλουν και κάποιοι δεν μπορούν να καταπονούνται και αυτό είναι απόλυτα κατανοητό και σεβαστό. Τα ηλεκτρικά ποδήλατα εξαφανίζουν ανηφόρες και κούραση και έτσι κάνουν την ποδηλασία ελκυστική σε ένα ευρύ κοινό που μέχρι τώρα έμενε μακριά από το ποδήλατο.

Ας μην ξεχνάμε βέβαια πως όταν απενεργοποιούμε την υποβοήθηση το ηλεκτρικό μας ποδήλατο λειτουργεί όπως ένα απλό ποδήλατο, ώστε να γυμναστούμε όποτε το θέλουμε. Στη σημερινή οικονομική κρίση, χρησιμοποιώντας το ηλεκτρικό ποδήλατο σαν μέσο αστικής μετακίνησης κάνουμε μεγάλη οικονομία. Μπορούμε δηλαδή να πηγαινοερχόμαστε καθημερινά στη δουλειά μας σε συνδυασμό πιθανόν με άλλα ΜΜΕ και το μετρό, γλυτώνοντας πολλά χρήματα από βενζίνη και αποσβένοντας ουσιαστικά το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου μέσα σε 1-2 χρόνια.

– Πόσο εύκολο είναι να μετατρέψουμε ένα κλασικό ποδήλατο σε ηλεκτρικό;

– Για κάποιον που «πιάνουν» τα χέρια του και εφόσον το κιτ μετατροπής συνοδεύεται από οδηγό εγκατάστασης, δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Είναι σημαντικό όμως πριν την αγορά ενός κιτ να γίνει μία έστω πρόχειρη μελέτη εγκατάστασης με το κιτ δίπλα στο ποδήλατο, ώστε να μην ανακαλύψουμε αργά ότι κάτι δεν ταίριαζε στο ποδήλατό μας.

– Ποια η χρήση τους και πόσο μεγάλες αποστάσεις μπορούμε να καλύψουμε;

– Η χρήση των ηλεκτρικών ποδηλάτων αφορά κυρίως στην αστική μετακίνηση, την ήπια εξάσκηση και φυσικά την ελευθερία και χαρά της απλής βόλτας. Υπάρχουν πολλών ειδών ηλεκτρικά ποδήλατα που μπορούν να καλύψουν κάθε ιδιαίτερη απαίτηση ακόμα και για off road χρήση. Για όσους συνδυάζουν το ποδήλατο με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς τα «σπαστά» ηλεκτρικά ποδήλατα αποτελούν βέβαια μοναδική επιλογή. Η απόσταση που μπορούμε να καλύψουμε κινούμενοι αποκλειστικά με υποβοήθηση είναι από 15 έως50 χιλιόμετραανάλογα με τη μορφολογία του εδάφους, τον τύπο και τη χωρητικότητα της μπαταρίας (Whr).

Όσον αφορά τον τύπο, οι μπαταρίες λιθίου τείνουν να επικρατήσουν απόλυτα στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων λόγω υπεροχής στη μακροζωία (μεγάλος αριθμός κύκλων φόρτισης άρα μεγάλος χρόνος αντικατάστασης) και της προσφερόμενης ισχύος προς μονάδα βάρους. Η χωρητικότητα είναι επίσης πολύ σημαντικός παράγοντας της αυτονομίας και επηρεάζει βέβαια σημαντικά και την τιμή της μπαταρίας. Επειδή η μπαταρία είναι ένα αναλώσιμο εξάρτημα και κάθε 2-3 χρόνια χρειάζεται αντικατάσταση, καλό είναι να επιλέγουμε μεγάλη και ακριβή χωρητικότητα μόνον εάν οι πραγματικές ανάγκες μας σε αυτονομία το απαιτούν.

– Πού κυμαίνονται οι τιμές των ηλεκτρικών ποδηλάτων;

– Μιλώντας για ηλεκτρικά ποδήλατα που καλύπτουν τις προδιαγραφές και τις απαιτήσεις αξιοπιστίας και ασφάλειας, με σύγχρονη μπαταρία λιθίου, ξεκινούν από τουλάχιστον 1.000 και ανάλογα με τον εξοπλισμό φθάνουν μέχρι τα 2.500 ευρώ. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι μπορούμε να κάνουμε πλήρη απόσβεση του κόστους αγοράς σε 1-2 χρόνια αφήνοντας στην άκρη το αυτοκίνητο για τις καθημερινές διαδρομές στις οποίες άνετα και με ασφάλεια μπορεί να μας πάει ένα ηλεκτρικό ποδήλατο. Η χαρά, η ελευθερία και η ευεξία που χαρίζει το ηλεκτρικό ποδήλατο είναι πραγματικά ανεκτίμητα.

Ομάδες, βόλτες και αλληλεγγύη σε χαλεπούς καιρούς

Πολλές ομάδες που στηρίζουν, χρησιμοποιούν και προωθούν το ποδήλατο υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα. Κάποια μπορεί να είναι κοντά στη γειτονιά σας. Οι πρωτεργάτες και πιο δημοφιλείς είναι:

Αλητόγατοι

Screen shot 2010-05-26 at 11.21.52 PMΟ βασικότερος στόχος των Αλητόγατων ήταν να βγάλουν στους δρόμους της νυχτερινής Αθήνας, αστικούς ποδηλάτες που μπορούν ακολουθώντας ιδιαίτερες διαδρομές, σοκάκια, καβατζόδρομους κτλ να απολαύσουν ένα ιδιαίτερο πρόσωπο της πόλης τους και μάλιστα από την οπτική γωνία ενός ποδηλάτη, όπως οι ίδιοι υποστηρίζουν στην ιστοσελίδα τους.

ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ

Πρόκειται για μια ανοικτή συνέλευση ποδηλατών και ποδηλατισσών στην Αθήνα που προσπαθεί με ακτιβίστικους και όχι μόνο τρόπους να προωθήσει τη χρήση του ποδηλάτου στην πόλη της Αθήνας. Τα πιο σημαντικά αιτήματα είναι: να επιτραπεί η μεταφορά των ποδηλάτων από το Μετρό, να υλοποιηθεί δίκτυο ποδηλατοδρόμων, να αλλάξει ο αναχρονιστικός ΚΟΚ. Στην πολύ ενημερωμένη ιστοσελίδα τους μπορείτε να βρείτε πολύ υλικό για το ποδήλατο, εκδηλώσεις, αγγελίες κτλ.

Λόκαλ /Athens

Οικολογία, ποδήλατο, επανάκτηση του δημόσιου χώρου, τέχνη είναι μέσα στα ενδιαφέροντα της ομάδας. Από το 2006 που γεννήθηκε πρεσβεύει και προωθεί έναν εναλλακτικό τρόπο προσέγγισης της πόλης, της ζωής, της ίδιας της κοινωνικότητας.

Φίλοι του Ποδηλάτου

Οι δραστηριότητες των «Φίλων του ποδηλάτου» περιλαμβάνουν συνεργασίες και συναντήσεις με φορείς λήψης αποφάσεων (αρμόδια υπουργεία, δήμους, αναπτυξιακούς συλλόγους κ.λπ.) και κοινωνικούς φορείς όπως το ΚΕΘΕΑ.

Critical mass

Το critical mass ride μεταφράζεται περίπου σαν «ποδηλατοβόλτα κρίσιμης μάζας», όπως η ίδιοι σχολιάζουν στο site τους. Η γενική ιδέα του critical mass είναι μία μαζική βόλτα με ποδήλατα, ξεκινώντας από ένα προκαθορισμένο σημείο εκκίνησης κάθε μήνα, μια συγκεκριμένη μέρα. Ο σκοπός δεν είναι η ταχύτητα σε μια τέτοια βόλτα, αλλά κυρίως η προβολή του ποδηλάτου. Είναι μια γιορτή για το ποδήλατο στους δρόμους. Δεν προσπαθεί να εναντιωθεί στα αυτοκίνητα, τα λεωφορεία ή τα υπόλοιπα οχήματα που κινούνται, απλά παίρνει το μερίδιό του στο οδόστρωμα από όπου περνάει.

Ποδηλατοπαρέα-Δανειστική Λέσχη Φίλων Ποδηλάτου

Η ποδηλατοπαρέα είναι μια δανειστική λέσχη ποδηλατόφιλων που ευελπιστεί να κάνει πράξη τη διάδοση του ποδηλάτου ως μέσου ψυχαγωγίας, αλλά και κίνησης στην πόλη, μέσω του δανεισμού ποδηλάτων σε όποιον επιθυμεί να κάνει τη βόλτα του. Δεν υπάρχει κανένα απολύτως χρηματικό αντίτιμο και αυτή η συνθήκη υποστηρίζει την τακτική μας για ελεύθερη διακίνηση των ποδηλάτων, αλλά και των αγαθών. Βασική προϋπόθεση για συμμετοχή και δανεισμό ποδηλάτου είναι η αποδοχή από τον δανειζόμενο να επιστρέψει το ποδήλατο στην κατάσταση που το παρέλαβε. O δανεισμός είναι ανοιχτός και σε ανηλίκους, αλλά με τη συνοδεία και συγκατάθεση γονέα. Η ομάδα είναι ανοιχτή σε προσφορές ποδηλάτων (για παιδιά, σε οποιαδήποτε κατάσταση), ώστε να δημιουργηθεί ένα ικανοποιητικό απόθεμα προς δανεισμό. Η λέσχη έχει έδρα το Π. Φάληρο.

Freeday-Τα ελεύθερα Παρασκευόβραδα των ποδηλατών

ποδήλαταTo Athens Freeday προέρχεται από το free day και το Friday και πρόκειται για μια συνάντηση ποδηλατιστών τα βράδια της Παρασκευής που εξορμούν σε όλη την Αθήνα με …τα φωτάκια τους, τα κρανάκια τους, τα ποδηλατάκια τους και τα χαχανητά τους. Πρόκειται για μια παρέα που ήταν μικρή και έγινε μεγάλη, και η οποία μερικά χρόνια πριν ξεκίνησε να συναντιέται, αφού βαρέθηκε να βρίσκεται στο περιθώριο εξορισμένη από τα αυτοκίνητα που κατακλύζουν την πόλη. Οι βόλτες στη νυχτερινή Αθήνα με το ποδήλατο γρήγορα μαθεύτηκαν με τον καλύτερο τρόπο ενημέρωσης, από στόμα σε στόμα. Οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης βοήθησαν σε αυτό. Όποιος τους έχει συναντήσει παραδέχεται ότι πρόκειται για ένα υπέροχο θέαμα και μια καταπληκτική, ευχάριστη παρέα. Κάποιοι ενοχλούνται, αλλά μάλλον τους ζηλεύουν.

Όλοι οι ποδηλάτες, κατά τη διάρκεια της βόλτας τους, έχουν έναν όσο το δυνατόν ενιαίο ρυθμό και όταν οποιοδήποτε μέλος της ομάδας αντιμετωπίσει πρόβλημα, σταματούν όλοι ώσπου να λυθεί. Οι ποδηλάτες έχουν προγραμματίσει και στάση για ξεκούραση, φαγητό και παρέα με όλη την ομάδα. Οι ποδηλάτες-ισσες δίνουν ραντεβού στις 21:30, στην πλατεία Ασωμάτων στο Θησείο συνήθως μέσω ίντερνετ και η ποδηλατοβόλτα τους διαρκεί 4-6 ώρες σε αποστάσεις από 30 έως 60 χλμ με διαφορετικό προορισμό κάθε φορά εντός της Αττικής.

Και ποδηλατικός τουρισμός

Ο ποδηλατικός τουρισμός είναι ένας ανερχόμενος τύπος ποιοτικού τουρισμού, που επιτρέπει στους ταξιδιώτες να συνδυάζουν την ξεκούραση των διακοπών τους με τον αθλητισμό και τη γρήγορη και οικονομική μετακίνηση. Στις χώρες του εξωτερικού, ο ποδηλατικός τουρισμός είναι πολύ διαδεδομένος, ως εναλλακτικός τύπος τουρισμού. Ένα σχετικό με ποδήλατο – εκδρομές ελληνικό site είναι το www.cyclegreece.gr

Η καθημερινότητα ενός καθημερινού ποδηλάτη…

Ο κος Βαγγέλης Βλαχάκης είναι επαγγελματίας φωτογράφος, κινηματογραφιστής και μέλος και διαχειριστής της δανειστικής ποδηλατικής λέσχης «Ποδηλατοπαρέα» (που από τον Αύγουστο 2011 θα δραστηριοποιείται στο δήμο Μονεμβασίας Λακωνίας). Είναι ένας από τους αυτούς που έχουν επιλέξει το ποδήλατο για τη μετακίνησή τους στην Αθήνα. Τον ρωτάω τα «τί» και «πώς» για να διαπιστώσω πώς είναι η καθημερινότητά του.

– Μετακινήστε καθημερινά με το ποδήλατο; Πηγαίνετε και στη δουλειά σας με αυτό;

– Μετακινούμαι με το ποδήλατο σε καθημερινή βάση. Με εξυπηρετεί πολλαπλά, από το να μεταφέρω την κόρη μου στο σχολείο και πίσω στο σπίτι, μέχρι να κάνω τα ψώνια της ημέρας και να επισκέπτομαι φίλους ή να πηγαίνω σε επαγγελματικά ραντεβού.

– Πόσο δύσκολη/εύκολη είναι τελικά η μετακίνηση σε αυτούς τους δρόμους με το ποδήλατο;

– Εύκολη δε θα μπορούσα να τη χαρακτηρίσω, καθώς οι συνθήκες που επικρατούν στην Αθήνα κάθε άλλο παρά ευνοούν τη μετακίνηση με ποδήλατο. Από τη μολυσμένη ατμόσφαιρα και την έλλειψη ποδηλατοδρόμων μέχρι την οδική συμπεριφορά του σύγχρονου Αθηναίου οδηγού αυτοκινήτου, σε σύγκριση πάντα με άλλες πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, οι δυσκολίες συσσωρεύονται. Πάντως υπάρχουν δείγματα βελτίωσης σε σχέση με προηγούμενα χρόνια (ελεύθερη μεταφορά ποδηλάτων στα μέσα μεταφοράς), αλλά υπάρχουν ακόμη τεράστια βήματα να γίνουν στο μέλλον, αν πραγματικά επιθυμούμε να υποστηρίξουμε την αποδέσμευση από το αυτοκίνητο.

– Ποια είναι τα οφέλη της μετακίνησης με ποδήλατο και ποια τα προβλήματα;

– Ευκολία, οικονομία, ταχύτητα, γυμναστική του σώματος περιλαμβάνονται στα οφέλη και στα πλεονεκτήματα. Το σημαντικότερο πρόβλημα είναι η έλλειψη ασφάλειας στους δρόμους λόγω κακοτεχνιών και ελλιπούς παιδείας της πλειοψηφίας των οδηγών σε αυτήν τη χώρα.

– Τι θα αλλάζατε σε αυτή την πόλη σε σχέση με το ποδήλατο;

– Πρώτα απ’ όλα κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων σε όλη την επικράτεια της Αττικής μέσω εμπεριστατωμένης μελέτης των ιδιαιτεροτήτων κάθε περιοχής. Δεύτερον, απομάκρυνση όλων των ΙΧ από το κέντρο της πόλης και τρίτον σοβαρή εκπαίδευση όλων των πολιτών, στην κυκλοφοριακή αγωγή. Θα μπορούσα να προσθέσω κι άλλα που έχουν σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος (π.χ. διαχείριση σκουπιδιών, πρασίνου) και έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής στην πόλη και κατά συνέπεια στην κυκλοφορία μέσα σε αυτήν.

– Ποιο είναι το σημαντικό που πιστεύετε ότι προσφέρει σε εσάς το ποδήλατο;

– Αίσθηση ελευθερίας, ανεξαρτησίας και βελτίωση της ευεξίας μέσω της άσκησης. Τον ωραιότερο τρόπο ανακάλυψης και γνωριμίας νέων τόπων και συνταξιδιωτών.

– Θα συμβουλεύατε τους συμπολίτες σας να ακολουθήσουν το παράδειγμά σας;

– Αναμφισβήτητα, θα πρότεινα τη χρήση ποδηλάτου για όλες τις ηλικίες. καθώς τα οφέλη είναι πολλαπλά και τελικά είναι ο καλύτερος τρόπος συμβολής σε έναν ποιοτικότερο τρόπο ζωής.

Χρήσιμα Ποδηλατικά

Ομάδες – Ενημέρωση

www.podilates.gr

www.podilato.gr

www.alitogatoi.blogspot.com

www.filoi-podilatou.gr

www.criticalmass.gr

www.podilatoparea.blogspot.com

www.localathens.blogspot.com

Στο www.rebike.gr μπορείτε να πουλήσετε το μεταχειρισμένο ποδήλατό σας ή να αγοράσετε ένα μεταχειρισμένο σε τιμή ευκαιρίας.

Στο www.cityofathens.gr/node/12964 του Δήμου Αθηναίων μπορείτε να αναζητήσετε να βρείτε το χαμένο σας ποδήλατο.

Στο www.bikeline.wikidot.com οι μικροί ποδηλάτες μπορούν να μάθουν να για την κυκλοφοριακή αγωγή και το ποδήλατο.

Διαβάστε

Ζήσε το Όνειρό σου, Alastair Humphreys, Μαθήματα Ζωής από τον Άνθρωπο που γύρισε τον κόσμο με το ποδήλατό του από τις εκδόσεις Διόπτρα.

-της Ειρήνης Κάρου